نوسازی ناوگان سنگین وزن

28 مرد , 1397 اخبار,حمل و نقل

نوسازی ناوگان سنگین وزن

یکی از برنامه‌های قدیمی در بخش خودرویی کشور به نوسازی ناوگان سنگین‌ وزن برمی‌گردد که سال‌هاست دولت‌مردان برنامه‌هایی برای نوسازی آن در دستور کار خود دارند. برنامه‌هایی که در دولت‌های مختلف دست‌به‌دست می‌شود و با وعده‌های جدید گره‌ای از بار مشکلات کامیونداران  باز نکرده و آنهارا به آینده امیدوار می کند.

روزی که  قرار بود کامیون داران جاده مخصوص، به کمک نوسازی ناوگان بیایند و روزی دولت با وعده استفاده از تسهیلات ذخیره ارزی به کمک آنها بیاید ، درنهایت آنچه تا امروزه برای این جمع محقق شده چیزی جز در دست داشتن تقاضا برای نوسازی خودروهای فرسوده خود و دل‌خوشی کردن به وعده‌ها از سوی بالاترین مقام اجرایی داده شده است نیست.

هنوز بسیاری از دارندگان کامیون‌های ایرانی صحبت‌های آقای روحانی، درباره الزام به نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای را در ذهن خود مرور می‌کنند و چشم‌انتظار گشایشی از سوی دولت برای جایگزینی خودروی فرسوده خود با خودرویی جدید هستند تا اگر باری از دوش کامیون‌داران برنمی‌دارد، حداقل در افزایش قیمت‌ها بتواند در جهت کاهش هزینه‌های آنها کمک کند.

شاید رئیس‌جمهوری در آخرین نشست تلویزیونی خود، زمانی که دولت برای نوسازی حدود ۲۴۰ هزار کامیون فرسوده در کشور خبر می‌داد، دل به تعهدات تولیدی بست که کامیوندارن جاده مخصوص به او داده بودند و به فاصله کمی بعد از پخش اظهارات رئیس‌جمهوری سخنی اعلام کردند که بی‌کم‌وکاست برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای کشور اقدام خواهند کرد.

سخنی که تنها به نوشتن خبر همراهی خودروسازان سنگین محدود شد و حالا که کم‌کم باید موعد تحویل خودروهای فروخته‌شده شروع شود، مجدد داستان تأخیر مدت‌دار کامیون‌فروشان و خریداران آن به گوش می‌رسد. حال فرقی نمی کندکه این سنگین‌وزن‌های جدید را ساکنان دولتی جاده مخصوص فروخته یا خصوصی‌سازهای جاده مخصوص  باشند.

تأخیر در تحویل، صدای خریداران هر دو دسته خصوصی و دولتی را بلند کرده است. سایپادیزل، ایران‌خودرو دیزل، ماموت و… همه در لیست فروشندگان هستند که با وجود تأخیر در تحویل اما نتوانستد حداقل پاسخ خوبی به خریداران خود داشته باشند و این عدم‌پاسخ‌گویی باعث شده تا شاهد تجمع‌هایی  در مقابل نمایندگی‌های فروش این سازندگان باشیم.

جالب‌تر این است که سازندگان به بهانه افزایش قیمت دلار، خواستاردریافت هزینه‌ای بیشتر از خریداران به‌عنوان مابه‌التفاوت قیمت هنگام ثبت‌نام و خرید هستند. این امر که عدد قابل‌توجهی برای خریداران است باعث شده تا در هفته  اخیر بارها تجمعات مختلفی مقابل نمایندگی‌های شرکت ماموت‌‌خودرو و دیگر از شرکت‌های خودروسازی داخلی به راه بیفتد و خریداران خواستار دریافت خودروهای خود بدون پرداخت قیمتی بیشتر از قیمت توافق شده قبلی باشند.

(م.ص) یکی از خریداران خودروی ماموت که در جمع اعتراضی در مقابل نمایندگی این شرکت حضور داشته اند در این مورد به خبرنگار «حمل‌ونقل» می‌گوید: «زمانی که بحث نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای گفته شد و دولت خبری از تسهیلات مناسب برای کسانی که خودروی سنگین وزن فرسوده دارند، داد. آن زمان شرکت «ماموت‌خودرو» برای خرید هر خودرو اعداد و ارقامی را برای خودرو اعلام کرد و ما هم پرداخت کردیم. همان زمان اعلام شد که طبق وعده اعلام شده و با استفاده از تسهیلات دولتی می‌توانیم خودروی جدید دریافت کنیم اما امروز این شرکت نمی‌تواند با قیمت قبلی خودرو به ما تحویل دهد و باید مابه‌التفاوت زیادی را از این بابت بپردازیم.

«ر.م» یکی دیگر از کسانی که به روال جدید سازندگان اعتراض دارد و می‌گوید: ما نه‌‌ماه پیش، برای نوسازی خودرومان هزینه‌ای که شرکت اعلام کرد را به حسابشان واریز کردیم. در آن زمان هیچ بحثی برای مطالبه هزینه به‌روز نبود و حالا که باید خودروهای ما را تحویل دهند مسئولان پاسخگو نیستند .

او ادامه می‌دهد: «ما هم قبول داریم که قیمت دلار بالا رفت، اما ما زمان خرید، تعهدی برای پرداخت هزینه بیشتر نداده بودیم که الآن باید چنین هزینه ای پرداشت کنیم. شرکت ماموت حالا که باید به تعهد خود عمل کند یکباره خواستار دریافت هزینه‌ای است که ما قادر به پرداخت آن نیستیم و به این بهانه هم نمی‌خواهند خودروی ما را تحویل دهند.»

«س.ی» یکی دیگر از تجمع‌کنندگان است که با تأیید حرف معترضان می‌گوید: «چرا همیشه ما به‌عنوان خریدار باید تحت فشار خودروسازان باشیم؟ دولت می‌گوید ما از نوسازی ناوگان جاده‌ای حمایت می‌کنیم و تسهیلات می‌دهیم، ولی الآن هیچ خبری از دولت نیست.»

او تأکید می‌کند: «خودروساز مابه‌التفاوت قیمت ارز را از دولت مطالبه کند. وقتی خودروساز می‌تواند از تسهیلات دولتی استفاده کند، برای جذب مشتری سراغ دولت برود و زیان خود از محل افزایش قیمت ارز جبران کند، نه من راننده کامیون که کل زندگی‌ام همین کامیونی است دارم.»

آقای ص. یکی دیگر از اعتراض‌کنندگان که وارد بحث می‌شود و تأکید می‌کند: «روزی که آقای روحانی در تلویزیون از نوسازی و حمایت دولتی صحبت کرد فردای آن روز خودروسازان اعلام کردند که دستور رئیس‌جمهور را اجرا می‌کنند و حالا امروز که دلار گران شده و تولید هزینه‌بر است، نه دولت دخالتی دارد و نه خودروساز حاضر است پاسخ به من راننده بدهد.» او به دفعات زیادی اعتراض کامیون‌داران در مقابل نمایندگی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «تاکنون چندبار در مقابل نمایندگی‌های خودروسازها تجمع کردیم. من شخصاً یکبار در دفتر مرکزی و در کارخانه ماموت به نشانه اعتراض در تجمع شرکت کردم، ولی متأسفانه صدای ما به‌جایی نمی رسد.»

طبق اطلاعات کسب شده ظاهراً روال اعتراض‌ها تنها به ماموت‌خودرو نیست و در هفته‌های گذشته تجمع‌های اعتراضی در مقابل کارخانه سایپادیزل و ایران‌خودرودیزل برای تأخیر در تحویل خودروهایشان برگزار شد.

خودروسازان با توجه به افزایش قیمت دلار خواستار دریافت مبلغی بیشتر به‌عنوان هزینه‌های اضافی تولید هستند که خریداران با این موافق نیستند و معتقدند باید خودروی خود را با قیمت زمان خرید دریافت کنند.

در همین زمینه خبرنگار حمل‌ونقل تماس‌هایی با مسئولان شرکت‌ها برای كسب اطلاعات بیشتر در مورد اعتراض خریداران داشت كه مدیران این شرکت‌ها معتقدند كه دریافت هزینه‌های بیشتر تنها برای افزایش قیمت‌های صورت گرفته به دنبال افزایش قیمت ارز روی داده  و قیمت‌گذاری جدید ارز باعث شده تا قیمت تمام شده خودروهای فروخته شده بیش از چیزی باشد كه در زمان عقد قرارداد عنوان شده است.

مدیر یكی از شرکت‌ خودروسازی تأکید می‌کند كه دریافت چنین مبالغی از سوی همه خودروسازان روی داده است و تنها محدود به شرکت‌های سنگین‌ساز نیست.  و نمی‌توان کامیونداران را از این قاعده مستثنا كرد.

مدیران شرکت خودروسازی اعلام می‌کنند كه با توجه به این‌که این نوسازی به سازمان راهداری برمی‌گردد سازمان باید پاسخگوی اعتراضات باشد علاوه بر این كه با افزایش قیمت درخواست افزایش وام تسهیلات ارائه شده و بانک‌ها تحت قرارداد باید برای پرداخت وام برای تحویل خودروها اقدام كنند كه در این میان برخی بانک‌ها نیز برای افزایش این وام كاهلی می‌کنند. تلاش خبرنگار حمل‌ونقل برای پاسخی روشنی از سوی مدیران این شرکت‌ها فایده نداشت و آنها معتقدند كه با توجه به شرایط ارزی پیش رو اقدام دیگری نمی‌توانند بکنند.

پیش‌ازاین دولت برای جایگزین‌‌کردن کامیون‌های فرسوده طرح جدیدی شروع کرد که در آن به صاحبان دو کامیون، یک کامیون می‌دهد که باهم «شریک» شوند. دولت حدود نصف قیمت کامیون‌های جدید را پرداخت می‌کند و دو راننده باقی پول کامیون نو را می‌پردازند. دولت برای این راننده‌ها وام با بهره ۱۸ درصد در نظر گرفته ، که این طرح شامل نوسازی ۲۰۰ هزار کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس می‌شود و هدف اصلی دولت هم کاهش آلودگی هوا و مشکلات محیط‌زیست است. در مورد تهران، بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه است که اتوبوس‌ها و کامیون‌ها بیشتر است .

این طرح که مورد تأیید آقای حسن روحانی است، که وضعیت کامیون‌ها را بهتر می‌کند که نسبت به خودروهای دیگر، فرسوده‌تر هستند. به گفته مقام‌های دولتی با اجرای این طرح، علاوه بر نو شدن کامیون‌ها، تعدادشان کم می‌شود چون تعداد کامیون‌ها زیاد  است و بسیاری از راننده‌ها بیکار هستند . البته اگر رانندگان کامیون در ایران از این «شراکت اجباری» استقبال کنند. در ایران، طبق آمار وزارت راه‌وشهرسازی حدود ۳۶۰ هزار دستگاه کامیون وجود داد که عمر متوسط آنها، ۱۶ سال است. برای مقایسه، عمر متوسط کامیون‌های سبک و سنگین در اروپا حدود هشت سال است.

آمارهای وزارت راه‌وشهرسازی ایران نشان می‌دهد که در بازار حمل‌ونقل مسافر هنوز جا برای اتوبوس‌های جدید وجود دارد. اما در مورد کامیون‌ها، به گفته مقام‌های دولت «با کاهش واردات و صادرات» کار کم شده است. در سال‌های پایانی دهه ۱۳۸۰ و آغاز ۱۳۹۰، افزایش قابل‌توجه واردات دولت، در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای رونق ایجاد کرد و تعداد کامیون‌ها افزایش یافت. اما بعد با آغاز تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت، واردات کاهش یافت و کار در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای از رونق افتاد. حالا دولت می‌خواهد هم از کامیون‌های فرسوده خلاص شود و هم فکری به حال کامیون‌داران بیکار کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *