لزوم نظارت بیشتر بر معاینه‌فنی خودروهای سنگین

30 دی , 1397 اخبار,حمل و نقل

دودزا بودن اتوبوس‌ها و کامیون‌ها به‌دلیل خطرات دوده ناشی از این دستگاه‌ها به‌شدت مورد اعتراض سازمان حفاظت محیط‌زیست است. دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اعلام این مطلب گفت: ازآنجاکه متولی معاینه‌فنی خودروهای سنگین وزارت راه است، از این وزارتخانه خواسته‌شده که بازرسی مراکز معاینه‌فنی سنگین را جدی بگیرد.

حسینی با تأکید براینکه درزمینهٔ معاینه‌فنی خودروهای سنگین نگرانی‌هایی وجود دارد، تصریح کرد: انجام آزمون خودروهای سنگین پیچیدگی‌هایی دارد و نتیجه آزمون به‌شدت به نحوه اجرای آزمون وابسته است. برای مثال ارتباط مستقیمی بین شدت گاز دادن با نتیجه آزمون وجود دارد. از سوی دیگر نبود فنّاوری کافی در مراکز معاینه‌فنی و مکانیکی نشدن فرآیند معاینه‌فنی خودروهای سنگین، امکان خطای انسانی و حتی تقلب را ایجاد کرده است.

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در پاسخ به این پرسش که سازمان حفاظت محیط‌زیست برای کنترل صحت و دقت معاینه‌فنی خودروهای سنگین دیزلی چه راهی دارد؟ گفت: با نصب فناوری موسوم به دورسنج در مراکز معاینه‌فنی سنگین و اضافه کردن دو آزمونگر به‌جای یک آزمونگر و افزایش نظارت می‌توانیم تخلفات معاینه‌فنی سنگین را به حداقل برسانیم.

او برروی این مطلب تاکید کرد که به‌دلیل کمبود اعتبارات در سازمان حفاظت محیط‌زیست و نیاز به استفاده از بازرسان متخصص، در مواردی از کمک دستگاه‌های تخصصی نظیر شهرداری تهران و یا سایر دستگاه‌های مرتبط به‌عنوان بازرس فنی یا ناظر مقیم در کنار نمایندگان استانی سازمان استفاده می‌شود.

اتوبوس‌های دودزا چه سرنوشتی دارند؟

حسینی با اشاره به این که ناوگان اتوبوسرانی به‌دلیل اهمیت آن در سلامت شهروندان به برگه معاینه‌فنی اکتفا نمی‌شود و آزمون مجدد انجام می‌شود، تصریح کرد: در خودروهای مدیریت‌پذیر مثل اتوبوس‌رانی، شهرداری تهران واردشده است و معاینه‌فنی سیار کنار جاده‌ای را با جدیت انجام می‌دهد. درصورت دودزا بودن اتوبوس، راننده ۵۰هزارتومان جریمه می‌شود، خودرو پلاک تعمیرگاه می‌گیرد و مالک خودرو ۴۸ ساعت فرصت دارد تا نسبت به تعمیر خودرو اقدام کند و تا زمانی که اتوبوس تعمیر نشود و آزمون آلایندگی جدید را پاس نکند، اجازه تردد در شهر نخواهد داشت.

او ادامه داد: گزارش‌های زیادی داریم که مأموران معاینه‌فنی به‌طور اتفاقی و بدون خبر قبلی وارد پایانه‌های اتوبوسرانی شهر تهران می‌شوند و از کل اتوبوس‌های موجود در پایانه، آزمون آلایندگی می‌گیرند. متأسفانه نتایج آزمون‌ها نشان می‌دهد که نصف خودروهایی که در تست رد می‌شوند، دارای برگه معاینه‌فنی هستند که همان‌جا برگه معاینه‌فنی این اتوبوس‌ها ابطال می‌شود و تنها درصورت تعمیر و رفع نقص می‌توانند نسبت به اخذ برگه معاینه‌فنی جدید اقدام کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *