در جلسه كارگروه ارزيابي و برآورد و نرخ، روش محاسبه تن كيلومتر نهايي شد

10 مرد , 1397 اخبار,حمل و نقل

 در پنجمين جلسه كارگروه ارزيابي و برآورد و نرخ تن – كيلومتر حمل  و نقل جاده‌اي كالا، با حضور مسئولان سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و نماينده كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي كاميون‌داران كشور، روش محاسبه تن كيلومتر نهايي شد.
به گزارش روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، مالك نخعي نماينده كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي كارفرمايي كاميونداران كشور، در حاشيه اين جلسه با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر اقلام هزینه‌ای انواع کشنده کاملاً بررسی‌شده و برآورد نرخ پایه اولیه تن کیلومتر برای انواع کشنده به‌دست‌آمده است و عدد نهایی پیداشده است و ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامه نویسی وارد می‌شود.
مالک نخعی كاميون‌دار و عضو فعال حمل‌ونقل افزود : از آنجایی‌که فراوانی بارنامه در مسیر تهران-بندرعباس زیاد بوده است محور پایلوت مورد اجرای این طرح هم‌ بندرعباس- تهران قرار گرفته است.
وي ادامه داد: نکته مهم این است که عدد به‌دست‌آمده عدد پایه است و عوارض دولتی و سایر ملزومات به آن اضافه می‌شود و بسته به نوع مسیر و شرکت حمل‌ونقلی شرایط فرق دارد.
مالک نخعی اظهار داشت: كارگروه عدد نهايي تن كيلومتر را چند ماه آينده اعلام مي‌كند چرا كه عجله در اعلام عدد نهایی تن کیلومتر ممکن است جبهه‌گیری صاحب کالا و ضرر کامیون‌دار  را در برداشته باشد و بنابراين: قرار شده 8 کلاس بارگیری در نظر گرفته شود که دو کلاس مربوط به کشنده و 6 کلاس بارکش است. بر این اساس عدد پایه برای کرایه خالص کامیون در نظر گرفته می‌شود و فرض بر این است که  این عدد  پایه برای مسیری مسطح در آب‌وهوای مناسب است و محموله مواد خطرناک نیست و همه‌چیز در سطح پایین در نظر گرفته‌شده است و بعد به آن ضریب می‌خورد.
وي گفت: موضوعی که هنوز درباره آن به نتیجه نرسیده‌ایم مسیرهای یک‌سر خالی و یا دو سر بار است که تحت این شرایط می‌خواهیم تن کیلومتر واقعی را بسنجیم. ما می‌خواهیم به شرایطی برسیم که صاحب کالا متوجه شود حقوق راننده را تاکنون پرداخت نمی‌کرده و حالا می‌خواهد این هزینه را درست و واقعی بپردازد.
نخعی ادامه داد: در بخش بررسي‌هاي علمی که قرار است کرایه کالیبره شود و بر اساس معادلات و فرمول به آن برسیم به نتایج ارزشمندی رسیدیم و با موافقت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌اي ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامه‌نویسی وارد می‌شود و دیگر هیچ شرکتی نمی‌تواند از این عدد تخلف کند و پایین‌تر بیاید.
وی تأکید کرد: کلیت قضیه این است که اکنون تن کیلومتر کشنده کاملاً تعیین‌شده است و از آنجایی‌که تن کیلومتر قرار است به تفکیک کلاس باری تا 8 کلاس تعیین شود و عددهای متفاوتی داشته باشد، کار ادامه دارد.
اين فعال حمل‌ونقلي بابیان اینکه طرح موضوع تن کیلومتر توقع ایجاد کرده و رانندگان می‌خواهند هر چه زودتر به این نتیجه برسند، گفت: اکنون جامعه کامیون‌داران و جامعه دولتی به این نتیجه رسیده‌اند که باید به یک فرمول اساسی برسیم که نرخ تمام‌شده حمل واقعی باشد اما پیدا کردن عدد واقعی هزینه‌ها و درآمدها کار راحتی نیست و تا همین‌ الان بر مبنای عرضه و تقاضا و تخمین بوده است.
نخعی درخصوص نحوة اجرای تن کیلومتر، ادامه داد: اکنون بین جامعه عمومی و خصوصی بخش حمل‌ونقل درخصوص قطعیت اجرای تن کیلومتر اشتراک نظر وجود دارد و  در همین راستا تاکنون 6 جلسه هماهنگی برگزارشده است اما از آنجایی‌که روزبه‌روز با چالش‌های جدی و پارامترهای هزینه‌ای جدیدی در بازار مواجه می‌شویم دامنه تحقیقات گسترده و کار زمان‌بر شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *