تایر ایرانی، قربانی رانت ارزی

15 اسف , 1397 اخبار,حمل و نقل

گنجی، رئیس انجمن صنعت تایر ایران گفت: «دولت بدون در نظر گرفتن استانداردهای لازم و تخصیص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان علاوه بر این‌که قیمت کالا در بازار را دستخوش تغییر نکرده و روند کاهشی پیدا نکرده، باعث شده بازار پر از جنس‌های بی‌کیفیت شود.»

گنجی در خصوص کمبود انواع تایر در بازار گفت: «در بخش تایرهای رادیال سواری کمبودی وجود ندارد اما تولید تایرهای رادیال خاص که برای ماشین‌های شاسی‌بلند ساخته می‌شود در شرایط کنونی متوقف شده است و کمبود وجود دارد.»

او گفت: از راه‌اندازی خط دوم تولید تایرهای تمام‌سیمی در اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: «درحال‌حاضر در بخش لاستیک‌های سیمی سالیانه ۹۰۰ هزار حلقه کمبود وجود دارد که با شروع به کار این خط تولید میزان کمبود تایرهای سیمی به ۶۰۰ هزار کاهش پیدا می‌کند.»

رئیس انجمن صنعت تایر ایران با بیان این‌که با کمک دولت می‌توان کسری نیاز تایر تمام‌سیمی را تولید کرد، گفت: «اما در مذاکرات صورت گرفته دولت هیچ‌گونه ارزی به تولیدکنندگان اختصاص نداد درحالی‌که با تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان به ایجاد فضای رانتی و همچنین افزایش جنس‌های بی‌کیفیت و بدون استاندارد در بازار کمک کرده است.»

گنجی خاطر نشان کرد: «دولت برای واردات تایر در راستای پایین نگه‌داشتن قیمت‌ها ۵۰۰ میلیون یورو ارز به واردکنندگان اختصاص داده که در تنظیم بازار هم اثر مثبتی برجای نگذاشت، درحالی‌که این میزان سرمایه ساخت سه کارخانه تایر است.»

گنجی گفت:‌ «افزایش قیمت لاستیک، به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید لاستیک و گران‌شدن مواد اولیه ناشی از افزایش قیمت ارز و در حدود ۹ درصد است و گران‌شدن قیمت به دلیل گران‌فروشی تولیدکنندگان نبوده است.»

رئیس انجمن صنعت تایر ایران در خصوص راهکارهای کاهش قیمت تایر اظهار داشت: «با کپنی‌کردن کالا علاوه بر اینکه قیمت کاهش پیدا نمی‌کند بلکه روند صعودی را طی می‌کند؛ باید دست کارخانه‌ها را در تولید باز بگذارند و قیمت‌ها را آزادسازی کنند که روی قیمت اصلی بازار تنظیم شود.» او افزود: «در پایان سال‌های گذشته کارخانه‌ها با طرح‌های تخفیفی بر برخی از محصولات به فروش اقدام می‌کردند و این در حالی است که در سال جاری علاوه بر اینکه کارخانه‌ها طرح‌های تخفیف را اجرا نمی‌کنند، قیمت‌ها هم کاهش نداشته است.»

عضو انجمن صنعت تایر اضافه کرد که، «کارخانه‌های داخلی تولید لاستیک بر اساس مصوبه سازمان حمایت حداکثر ۱۵ درصد سود دریافت می‌کردند اما این افزایش قیمت حدود ۹ درصدی خیلی کمتر از رقمی است که باید افزایش می‌یافت و این درحالی است که لاستیک از سال ۹۳ تا ابتدای امسال هیچ افزایش قیمتی نداشت.»

او اضافه کرد : «در کارخانه‌ها، تولید با ارز دولتی حدود ۷ درصد سود دارد و همین کالا را توزیع‌کننده با احتساب دلار آزاد به بازار عرضه می‌کند چراکه روزانه حدود ۷۰ هزار تایر در ایران تولید می‌شود که در کارخانه‌ها دپو شده‌اند؛ اگر دولت در فرآیند توزیع کارخانه‌ها دخالت نداشته باشد بازار ثبات پیدا می‌کند.»

رئیس انجمن صنعت تایر ایران در خصوص بی‌کیفیتی تایرهای ایرانی به دلیل تکنولوژی قدیمی گفت: «در لاستیک‌های رادیال دیگر این موضوع صدق نمی‌کند چراکه تکنولوژی ساخت این تایر در ایران به‌روز شده است؛ درحالی‌که کارخانه‌های داخلی از بهترین تکنولوژی‌های دنیا استفاده می‌کنند واردکنندگان حتی سطح استاندار ملی را رعایت نمی‌کنند.»

گنجی اضافه کرد : «در سال‌های گذشته از حجم تولید لاستیک‌های بایاس به دلیل عدم توانایی تولیدکنندگان در تأمین مواد اولیه کاسته شده که دلیل عمده آن مصرف زیاد مواد اولیه برای تولید این نوع تایر است، بنابراین تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که در شرایط کنونی بر لاستیک‌های سواری متمرکز شوند.»

او ادامه داد: «اما واردکنندگان در سودای تسخیر تمامی بازار هستند و صرفا به رفع نیاز کشور کفایت نمی‌کنند و تولیدکننده را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کنند، در حالی واردکنندگان بر واردات لاستیک‌های بایاس متمرکز شده‌اند که در صورت تأمین مواد اولیه، در کارخانه‌های کشور ظرفیت خالی برای تولید آن وجود دارد.»

او در خصوص قیمت واقعی تایر در بازار گفت: «ارز دولتی تنها ۳۰ درصد از تولید را پوشش می‌دهد درصورتی‌که اگر مبنا را ارز نیمایی قرار دهند و علاوه بر آزادسازی قیمت‌ها، دولت در توزیع دخالت نکند قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد چراکه درحال‌حاضر نرخ تایر در بازار ۳۰ درصد گران‌تر از قیمت واقعی است.»

گنجی با تأکید بر مشکلات تأمین مواد اولیه گفت:‌ «بانک مرکزی قادر به تأمین ارز تأمین مواد اولیه نیست بصورتیکه پس از پرداخت هزینه ریالی و روند اداری، پس از مدتی پول برمی‌گردد و هیچ‌گونه ارزی اختصاص پیدا نمی‌کند.»

رئیس انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه تنها دلیل کمبود تایر در ایران احتکار است، گفت: «همچنین واردکنندگان با تغییر فاکتورهای خرید و برگرداندن ارز دولتی به ایران و فروش آن در بازار آزاد، سودهای کلانی می‌برند، درحالی‌که تولیدکنندگان به دلیل مشخص‌بودن قیمت مواد اولیه قادر به تغییر نرخ تایر نیستند و این رویکرد از رانت در این بخش جلوگیری می‌کند.»

او افزود: «برای اجرای سیاست‌های تثبیت قیمت کالا طرح‌های زیرساختی وجود دارد که دامنه بسیار وسیعی دارد که جز با کمک و همچنین عدم دخالت دولت در توزیع کارخانه‌ها محقق نخواهد شد.»

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *